Hypermarkety v okresech
Nejvíc hypermarketů
* Karlovy Vary
* Ústí nad Labem
* Hradec Králové
* Ostrava
Bez hypermarketu
* Plzeň-jih
* Prachatice
* Semily
* Tachov
Obří obchody se stěhují i do menších měst
Mezi kraji vede v počtu hypermarketů jednoznačně Moravskoslezský s 37 obchody tohoto typu. Je to patnáct procent všech hypermarketů v Česku. Na druhém místě byl k letošnímu lednu kraj Ústecký s 25 hypermarkety a o třetí místo se podělily Jihomoravský a Středočeský kraj s 24 obřími samoobsluhami.
„Expanze hypermarketů se loni soustřeďovala spíše na menší města, nezastavila se ani u velikostní hranice 15 tisíc obyvatel. S ubývajícími volnými lokalitami ve větších městech se řetězce, provozující menší prodejny tohoto formátu ohlížejí i po těch menších. Měst s hypermarketem, která mají mezi deseti a patnácti tisíci obyvateli je v současnosti deset,“ uvedla za Incomu Martina Drtinová.
Největší počet hypermarketů v Česku provozuje společnost Kaufland, která jich zatím vybudovala 88, na druhém místě je pak Tesco s 57 prodejnami. Podle zjištění Incoma Research nakupuje především v hypermarketech 39 procent dotázaných lidí. V Olomouckém a Ústeckém kraji a v Praze je to dokonce víc než polovina respondentů.
„Zákazníci si je oblíbili především pro široký sortiment, dobrý poměr kvality a ceny, svou roli hraje stále se zlepšující dostupnost hypermarketů,“ konstatoval Diviš.
Odpůrci: je jich příliš mnoho
Pokračující, i když zpomalující, expanze hypermarketů však má i své stinné stránky. Problematikou hypermarketů a stále přibývajících nákupních center se již dlouho zabývá občanské sdružení Nesehnutí.
„Hlavním argumentem je to, že velkoplošné prodejny ovládají většinu trhu. Omezily tak možnost výběru mezi nákupem v hypermarketu a menším obchodě, která by na trhu měla existovat. Tato vyváženost však u nás chybí,“ vysvětlil Jiří Koželouh z Nesehnutí.
Hnutí ve svých výzkumech zjišťuje, že velká část nákupních center expanduje na úkor životního prostředí – ať už jde o zabírání úrodné zemědělské půdy, narušování prvků ochrany krajiny či zvyšování dopravní zátěže.
Největší koncentrace hypermarketů a s nimi spojených nákupních center totiž často vzniká na místech, která nejsou dostupná pěšky nebo hromadnou dopravou. „Je to otázka uspořádání měst. Hypermarkety a obchodní centra by měla vznikat v návaznosti na dopravní uzly hromadné dopravy nebo například na sídlištích, kde by měla svůj účel,“ dodal Koželouh.
Řetězce marketů jsou trnem v oku i českým malovýrobcům. Poplatky za místo v regálech jsou podle nich příliš vysoké a řetězce navíc často dávají přednost dovezenému zboží za nižší ceny.
Zobrazeno 0x