Řetězce dominují rozsahem prodejních ploch

NEZÁVISLÍ PRODEJCI POTRAVIN VÍTĚZÍ POČTEM, ŘETĚZCE ALE DOMINUJÍ ROZSAHEM PRODEJNÍCH PLOCH

Více než třetinu nezávislých prodejen potravin představují smíšené prodejny se širším sortimentem potravin. 60% z těchto smíšených prodejen lze označit za večerky, tedy prodejny, které zavírají ve 20 hodin a déle. Právě pozdní zavírací doba vysokého procenta nezávislých prodejen potravin je důležitým faktorem, kterým se tito prodejci snaží konkurovat velkým řetězcům. Nejčastějšími specializovanými prodejnami potravin jsou pekařství, řeznictví a poměrně nečekaně také vinotéky, které zaznamenaly velký nárůst.

Rozdělení nezávislých potravinářských prodejen v krajských městech podle hlavní specializace
 

 

Mapa nezávislých potravinářských prodejen a prodejen tabáku v Praze
 

picture

 

V rámci všech zjištěných nezávislých prodejen potravin v krajských městech je lokalizováno necelých 190 tisíc m2 prodejních ploch (bez prodejen cigaret a tabákových výrobků).

Pokud v krajských městech porovnáme nezávislý trh (včetně prodejen COOP a lokálních aliancí) s trhem nadnárodních řetězců, je zřejmé, že ačkoliv z hlediska počtu tvoří nezávislé prodejny téměř 90% celého trhu prodejen s potravinami, z hlediska prodejních ploch je to pouhých 16%.

Porovnání nezávislého potravinářského trhu a trhu nadnárodních potravinářských řetězců v krajských městech
 

picture

*bez prodejen tabáku; včetně prodejen COOP a lokálních aliancí a dobrovolných řetězců Zdroj: INCOMA GfK

 

Významným fenoménem nezávislého obchodu s potravinami v Česku jsou asijské prodejny. V současné době lze v krajských městech najít téměř 1200 prodejen potravin, provozovaných zejména vietnamskými obchodníky, což činí téměř pětinu všech sledovaných prodejen. Mezi obchody, deklarovanými jako „smíšené prodejny“ je tento podíl významně vyšší (48%), v Praze dokonce 66 %.

V případě zájmu o další informace o projektu „Census nezávislých prodejen potravin a tabáku v krajských městech“ lze kontaktovat: Mgr. František Diviš, INCOMA GfK, tel. 251 117 543, e-mail: frantisek.divis@gfk.com 

Zobrazeno 0x

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

three × three =